söndag 3 maj 2009

Kan man klona sina katter tro?

I fredags bar det iväg till mina fodervärdar i Nyköping. Jag kom iväg i bra tid så jag stannade till i Norrköping och tittade in hos Lotta på en kaffe och kikade på min H-kull. De är ju 2 veckor allra redan. Och jag måste säga att honan redan är den som man SER! Dvs hon sticker ut lite extra bland hanarna i sin look. Men man kan förståss inte säga så mycket om 2 veckors kattungar men jag tror att hon kan bli en liten stjärna. Men det återstår att se. Känslan nu är att jag vill behålla, men man kan ju faktiskt inte behålla allt *hihi* Apropå behålla så har vi faktiskt redan fått ett nytt tillskott till uppfödningen. Jag som skulle ligga lågt va *haha*. Skämt och sido, jag beslutade att behålla Gemina på halvfoder. Hon är bara något alldeles extra så jag kände att jag var tvungen. Hon är störst i hela kullen och hon är också den man SER! Och sååå supergo i temperamentet, men det är faktiskt hela kullen :o) Eftersom en tjej som bor här i samma område som oss var intresserad av att köpa Gemina så var det jag som frågade om hon kunde tänka sig att vara fodervärd så jag har möjlighet att ta en kull på henne. Och det känns så bra eftersom vi bor så nära varandra. Här kommer en bild på godingen:

S*Yátaz Gemina - RAG f 04

Hmm...nu svävade jag iväg lite...vart var jag nu...ja, just det hos Lotta i Norrköping. Det blev en kortvisit denna gång. Tänkte jag skulle ta mig dit till kommande veckoslut för att ta de första bilderna så jag kan visa på hemsidan. Så hinner vi kanske prata lite mer om våra planer också...det är något STORT på gång ;o)
När jag så småningom kom vidare till Nyköping och fick se hela G-kullen live så vart jag mycket positivt överraskad. Utan att skryta för mycket så tycker jag det är en kanonkull. Jag tror det är den finaste och jämnaste kull jag fått fram hittills faktiskt. Och det var också då Gemina (dockan här ovan) stal mitt hjärta! *puss*
Fodervärdarna Helena och Arne är något alldeles extra. Jag blir så bortskämd när jag kommer dit och jag fick sova där över natten så vi kunde åka till utställningen tillsammans. Jag känner mig så avslappnad och hemma där. De är som en andra familj för mig. Tänk vilken tur jag haft som funnit dom. Tack för att ni finns och alltid ställer upp!!!

På lördagen var det alltså utställningsdags. Upp kl 5 på morgonen. Och jag hade ju Sandro med mig. Han sov visserligen bra på natten men vaknar ju och vill äta med några timmars mellanrum. Så visst kände jag mig trött när vi steg upp. Men jag tycker ju det är så fruktansvärt roligt med utställning så det vägde ju upp allting.
Ja, hur gick det nu då? Jo, det gick jättebra och jag är så nöjd med dagen. Först ut var lilla Genovia, brun mitted med brun haka :o( Domaren tyckte om henne så mycket och tyckte det var så synd på den bruna hakan eftersom hon då inte kunde ta med henne för uttagningen av BIVen. Jag tror nog hon hade tagit hem det om bara hakan varit vit. Men man kan inte få allt.

S*Yátaz Genovia - RAG n 04

Sedan var det Geminas tur och hon bara kurrade hos domaren hela tiden. Och domaren var mycket imponerad av henne och tyckte hon såg mycket lovande ut. Men det visste jag i och för sig redan :o) När det sedan var Grace tur fick även hon en fin bedömning men Gemina är strået vassare så det var slutligen hon som vann över sin kullsyster Grace. Och det hade jag också väntat mig. Kul att få lite bekräftelse på att man har "rätt".

S*Yátaz Grace - RAG f 04

Sandro sov hela tiden så jag kunde vara med och fota och filma och lyssna. Men när det sedan var Gizmo, Geisha och Alba som skulle upp så missade jag allt eftersom lille Sandro var hungrig ;o) Men jag hade ju assistans som tur var... Hur som helst så gillade domaren allihopa väldigt mycket och ville se samtliga när det blev nomineringsdags, kul!

S*Yátaz Gizmo - RAG d ?


S*Yátaz Geisha - RAG f


IC S*Raggarungarnas Alba - mamma till G-kullen

Men sedan hände något som jag vill koppla till dagens bloggrubrik "Kan man klona sina katter tro?" Jag blev en aningen sur när jag upptäckte att de dragit kullen från kullklass-bedömningen. De gjorde det eftersom vi inte var på plats med kullen. Men hur lätt är det att vara på plats när vi var uppe med dem för bedömning just då hos andra domare frågar jag mig. Antingen får man väl se till att ta kullbedömningarna först av allt eller sist av allt så det inte krockar med ordinarie bedömningar eller så får man väl helt enkelt vänta tills man kan vara på plats! Jag kan ju gärna inte dela upp katterna på två och vara på två ställen samtidigt! Det kändes en aningen orättvist. Nu var det en skitsnygg Maine Coon kull som vann så vi hade inte haft en chans där ändå, men det är principen jag stör mig på. Men men...det är bara att lägga åt sidan nu och glömma. Men jag tänker framföra att jag tycker det var felaktigt gjort.
När det var nomineringsdags hade vi tuff konkurrans. Gizmo slog ut kullsyrran Geisha och sedan var det såååå nära att han blev nominerad. Han stod i konkurrans mot en Norsk Skogkatt hane och en Helig Birma hona. Hon kollade länge på Gizmo och sa att de alla var väldigt fina och att det var så jämnt mellan dem att det knappt gick att avgöra. Slutligen sa hon att Birmahonan tog det då hon var aningen feminist, attans också...
Gemina vart också utslagen i tuff konkurrans och Alba som inte var i riktig pälskondition blev också utslagen. Och det förstod vi. Vi var nervösa över om hon överhuvudtaget skulle få certet så det var kul bara det att hon blev uttagen för nominering.
Ja, så jag ska väl vara ganska nöjd när 4 av de 6 katter vi hade med oss blir uttagna för nominering. Jag ÄR helnöjd! :o)
Alba blev dessutom 2:a som Avelshona och vi blev 3:a som uppfödare.

Sandro var så duktig hela dagen. Han hade sina små perioder med magknip och lite gnäll, men annars gick det jättebra. Det var lite kyligt i utställningshallen så han hade sin nalle-overall på sig. Och ni skulle sett allas miner och höra kommentarerna. Det började redan vid veterinärinchecket då de kom fram och frågade vad han var för ras *fniss* Sedan var det någon som frågade om han blev godkänd i veterinärinchecket. De flesta trodde det var en katt jag gick och bar på och andra trodde det var ett gosedjur och att jag var helt koko som gick och klappade ett gosedjur i rumpan ;o) Ja, vi hade roligt hela dagen åt allas miner och kommentarer...

Nallebjörnen Sandro sover sött *puss*

STORT TACK till Helena, Arne, Marie och Agnes med mamma för sällskap och hjälp under utställningsdagen. Utan er hade jag inte klarat det!

Idag har jag varit trött och sliten hela dagen. Men det var dags för en sväng till Nyköping idag också eftersom Gizmo skulle flytta. Så hans nya ägare, Maria, kom och plockade upp mig och så fortsatte vi dit. Som vanligt blir man bortskämd hos Helena och Arne så vi blev bjudna på jättegod glass *mums* Ja, så nu har Gizmo flyttat och jag är helt övertygad om att han kommer få det så bra tillsammans med sin ragdollkompis Smuffe, Lycka till med allt!
När jag kom hem igen var det dags att åka och hämta William. Saknat honom såååå mycket!

Nu sitter jag här och känner mig lite lätt halvdöd så jag ska väl försöka sova. Gonatt!

Martina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar